مجله تکنولوژِی / صنایع حفاظت تصویری / دوربین مدار بسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

مجله تکنولوژِی / صنایع حفاظت تصویری / دوربین مدار بسته

تکنولوژی ، دوربین مداربسته ، قیمت دوربین مداربسته / هایک ویژن / دوربین مدار بسته

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم و تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی ایپاس


نمایشگاه بین المللی تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی ایپاس(IPAS) امسال قرار است کمی دیرتر از هر سال در مورخ 26 تا 29 مهرماه 1395 در شبستان مصلای حضرت امام خمینی (ره) برگزار شود و cctvonline.ir قصد دارد شما را از اخبار این نمایشگاه مطلع سازد.

ایپاس (IPAS 2016)

امسال هم همچون سالهای گذشته مجری برگزاری این نمایشگاه شرکت ناجی پاس خواهد بود. این شرکت در سال ۱۳۸۷ به عنوان برترین برگزار کننده نمایشگاه بین‌المللی از سوی نمایشگاه تهران انتخاب گردید. درواقع این شرکت به پشتیبانی بنیاد تعاون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت برگزاری این نمایشگاه را به عهده دارد.

نمایشگاه تا سال ۱۳۸۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار گردیده‌است. اما با توجه به شرایط ویژه نمایشگاه بین‌المللی تهران و اخذ بهای بسیار سنگین اجارهٔ غرفه از سوی شرکت کنندگانی که اقدام به عرضه محصولات خارجی می‌نمایند، تصمیماتی مبنی بر برگزاری این نمایشگاه در محلی دیگر برای سال ۱۳۸۹ اتخاذ گردید. با تلاش‌های بنیاد تعاون ناجا، این نمایشگاه درمصلی بزرگ امام خمینی برگزار می‌گردد. با توجه به مشکلات گرمای شدید تابستان در ادوار گذشته تصمیم مبنی بر آن شد تا نمایشگاه ایپاس از سال ۱۳۸۹ در پاییز برگزار گردد.

بیشتر بخوانید:   دوربین مداربسته       هایک ویژن   

تجهیزات و خدماتی که در نمایشگاه IPAS 2016 ارائه می شوند شامل موارد زیر خواهند بود :

  • مخابرات و کامپیوتر : سیستم های مخابراتی، سیستم های فرستنده و گیرنده، سیستم های پردازشگر اطلاعات ، سیستم های صوتی و تصویری، سیستم های بی سیم، تجهیزات رادار، فیبرهای نوری، تجهیزات ماهواره ای، انواع سنسورها، تجهیزات زنده یاب، سیستم کنترل امنیت مسیرهای هوایی، بنادر، فرودگاه ها، مرزها، مراکز حساس و غیره، سیستم های ردیاب، تجهیزات GPS، سیستم های عامل باضریب ایمنی بالا، سیستم های امنیتی کامپیوتر و اینترنت. سیستم های اطلاعات جغرافیایی. سیستمهای نظارت تصویری و دوربینهای مداربسته و بخش نظارت و مدیریت از مهمترین بخشهای این نمایشگاه خواهد بود.
  • حمل و نقل (دریایی، هوایی، زمینی) : بخشهای ناوبری، مکان یابی، خودروها و دستگاههای کشنده، پهبادهای نظارتی و شناسایی
  •  تسلیحات و مهمات :  از سلاح های گرم و سرد تا تجهیزات آمادگی و مقابله با ترور و خنثی سازی مین
  • یونیفرم و لباس
  • وسایل نور و تصویر : دوربین های امنیتی، سیستم های پردازش فیلم و تصویر، ملزومات دوربین مدار بسته، تجهیزات دید درشب، سیستمهای نظارت تصویری، دوربینهای مداربسته حرارتی و ...
  • ترافیک : تجهیزات کنترل ترافیک، تجهیزات ایمنی بزرگراه ها، علائم راهنمایی و رانندگی چرثقیل های جابجایی و حمل خودرو.
  • آتش نشانی، امداد و نجات : تجهیزات امداد و اورژانس، تجهیزات امداد در ارتفاعات، تجهیزات اتاق عمل، تجهیزات امداد جاده ای، تجهیزات اعلام و اطفاءحریق و… . این بخش همانند نمایشگاههای بین المللی خارج از کشور از قسمتهای مهم نمایشگاه ایپاس خواهد بود.
  • سیستم های آموزشی و مشاوره ای : سیستم های مشاوره ای، طراحی و کنترل سیستم های حفاظتی، تحلیل در خصوص جرم شناسی، بهینه سازی سیستم های حفاظتی، سیستم های آموزشی، مدارس آموزشی(علوم نظامی و انتظامی)، تجهیزات خاص آموزشی،سیستم های شبیه ساز و… .

ضمن اینکه در مواردی مثل تجهیزات اشعه ایکس، سیستم های کشف جرم و مبارزه با جرایم، سازه های پلیسی، تجهیزات انگشت نگاری،  شیشه های ضد گلوله، انواع قفل ها، تجهیزات کمپینگ، تجهیزات ایمنی صنایع مختلف، نشریات تخصصی در زمینه های مرتبط نیز سرویس هایی ارائه خواهد شد.

اهداف کلی نمایشگاه

  • ارتقاء سطح تجهیزات امنیت اجتماعی.
  • ایجاد اشتغال و افزایش تولید.
  • ایجاد بستر مناسب جهت حضور سرمایه گذاری داخلی و خارجی
  • استفاده از فن آوری های مناسب به منظور ایجاد صرفه های اقتصادی.
  • شکوفایی و رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور.
  • به روز کردن، توسعه و ارتقاء، کمی و کیفی تجهیزات پلیسی و استفاده از فن آوری های روز جهان.
  • کوتاه کردن دست واسطه ها و ارتباط مستقیم بین مصرف کننده و تولید کننده .
  • اصلاح و بهبود فرآیند خرید.
  • ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان در راستای فراهم آوردن ارتباط منطقی فی مابین صنایع مختلف
  • آشنایی با جدیدترین فن آوری ها در زمینه تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی و انطباق آن با نیازهای داخلی
  تی وی تی   نصب دوربین مداربسته

سوئیچهای جدید OT System محافظ دوربین مداربسته در مقابل رعد و برق


محصول جدید OT System برای حفاظت از دوربینهای مداربسته در برابر شوک الکتریکی

اصابت غیر مستقیم رعد و برق معمولا باعث قطع ناگهانی برق و از کار افتادگی دستگاهها و قطع درختان و تخریباتی در زمین و تمام اشیاء در مسیر تخلیه خواهد شد. انرژی الکتریکی و تخلیه ناگهانی رعد و برق می تواند تمام سیستم نظارت تصویری را کاملا نابود سازد. دوربینهای مداربسته، سیستمهای ذخیره سازی و اتصالات نیز از کار می افتند و معمولا قابل بازگشت نخواهد بود. شاید اشکال اصلی کار به سویچ شبکه بر می گردد.

شرکت OT System با تولید سوئیچهای جدید می تواند با حفاظت در برابر شوک الکتریکی تا 6 کیلو ولت (6KV) از تمام سیستمهای نظارت تصویری در برابر خطر اصابت رعد و برق محافظت نماید.

از آنجاییکه اغلب سویچهای شبکه تنها توان مقابله و حفاظت در برابر شوک الکتریکی حداکثر تا 1 یا 2 کیلوولت را دارند شرکت OT System سوئیچهای شبکه 8 پورتی تولید کرده است که می تواند شبکه را در برابر شوکهایی تا 6 کیلو ولت حفاظت نماید.

این سوئیچها می توانند در دو سری با یا بدون قابلیت PoE با پورتهای 2 گیگابیتی SFP یا FX SFP خریداری شوند. سوئیچهای جدید این شرکت از VLAN، Flow Control، مدیریت مرکزی، تنظیمات کنسولی و تحت وب، CLI و SNMP برخوردارند. این سوئیچها بیشتر به منظور استفاده در دستگاههای مدیریت نظارت تصویری تولید شده اند که براحتی از طریق سایت مانیتورینگ ریموت قابل دسترسی و عیب یابی نیز باشند. از ویژگیهای منحصر به فرد این محصول قدرت تحمل دمایی در محدوده 40 درجه زیر صفر تا 75 درجه بالای صفر است.

سوئیچ OT SYSTEM

این سوئیچهای شبکه می تواند برای مقاصدی مثل سیستمهای نظارت تصویری ریلی، نظارت ترافیک شهری، اتاقهای کنترل پست برق نیز مورد استفاده قرار گیرند.

ویژگیهای برجسته :

رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته


رزولوشن دوربین مداربسته

درک مفهوم رزولوشن سیستمهای نظارت تصویری بسیار سخت و پیچیده است. اگر چه کلمه رزولوشن در معنای عادی و مصطلح ساده است اما در مورد سیستمهای نظارت تصویری و دوربینهای مدار بسته این مفهوم می تواند خیلی متفاوت باشد. در این مقاله آموزشی به 5 موضوع مهم اشاره خواهد شد :

  • معنی عمومی رزولوشن تصویر چیست؟ جزئیات و محدودیتهای کلی چیست؟
  • رزولوشن تصویر و بحالت کلی رزولوشن در سیستمهای نظارت تصویری به چه معنی است؟ پیکسل و استانداردهای وابسته و محدودیتها.
  • چقدر بین رزولوشن سنسور تصویر برداری با تصویر بدست آمده فرق وجود خواهد داشت؟
  • چقدر فشرده سازی تصاویر دوربین مدار بسته بر روی رزولوشن تاثیر خواهد داشت؟
  • چه چیزی میزان رزولوشن را محدود می نماید؟

اطلاعات کلی درباره رزولوشن

در زبان انگلیسی و بصورت رایج کلمه رزولوشن به معنای قابلیت نمایش جزئیات یا قابلیت تعیین و تمایز جزئیات است. کلمه رزولوشن در مفهوم به نمایش یا ظهور جزئیات اشاره دارد. برای مثال آیا شما می توانید در جدول تست بینایی پایینترین خطوط را نیز تشخیص دهید؟ آیا دوربین مداربسته براحتی می تواند چندین خط در کنار یکدیگر را بصورت واضح و متمایز بر روی یک مانیتور نمایش دهد؟ و سوالهایی از این دست به این مفهوم اشاره خواهد داشت. رزولوشن در واقع یک متریک عملکرد یا واحدی برای تعیین کیفیت خروجی خواهد بود.

از گذشته این متریک در سیستمهای نظارت تصویری بعنوان یک پارامتر تعیین کننده و درواقع بعنوان خط کشی برای تعیین کیفیت تصویر خروجی به حساب می آید. رزولوشن دوربین مدار بسته آنالوگ یا بهتر بگوییم رزولوشن تصویر دوربین مداربسته آنالوگ بوسیله خطوطی اندازه گیری و محاسبه می شد و توانایی نمایش خطوط بیشتری در کنار یکدیگر در مانیتور به طبقه بندی دوربینهای مداربسته منجر می شد.

نصب دوربین مداربسته     تی وی تی   قیمت دوربین مداربسته

جدول رزولوشن دوربین مداربسته آنالوگ

اگر شما خطوط بیشتری را مشاهده می کردید یعنی جزئیات بیشتری توسط دوربین مداربسته قابل نمایش می بود و این یعنی بهتر می توانستید جزئیات چهره افراد، پلاک خودرو و .. را تشخیص دهید.

محدودیت اصلی در واقع توانایی تمایز و نمایش تعداد خطوط بود که همیشه باید در یک شرایط نوری ایده آل صورت می گرفت. اما در زیر نور مستقیم خورشید یا نور ضعیف کیفیت و قدرت رزولوشن تفاوت زیادی می کرد و بشدت با افت روبرو می شد. حتی برخی از دوربینهای مداربسته به مراتب نسبت به بقیه دوربینهای مداربسته در این شرایط چالش برانگیز نوری خروجی بدتری داشتند. اگر چه رزولوشن، پارامتری برای تعیین کارایی در اغلب موارد بحساب می آمد ولی در برخی موارد یا شرایط قابل استناد نیست.

بیشتر بخوانید:   هایک ویژن   دوربین مداربسته آنالوگ    

رزولوشن یا تعداد پیکسل تصویر

این سالها با گرایش به سمت سیستمهای نظارت تصویری تحت شبکه، شرکتها براحتی می توانند کیفیت خروجی تصویر را محاسبه کنند. البته معنای رزولوشن تصویر بسمت دیگری شیفت داده می شود. در این دوره رزولوشن برابر است با تعداد پیکسلهای فیزیکی که یک سنسور می تواند داشته باشد.

پیکسل تصویر دوربین مداربسته

پیکسل تعیین کننده پتانسیل با القوه است و کیفیت را تعیین نمی کند!

درواقع پیکسل شرط لازم است و کافی نیست اما کیفیت شرط لازم و کافی است! فلسفی است اما راحت تر بگوییم، مثلا اگر چه ماشین پراید هم می تواند با 180 کیلومتر در ساعت حرکت کند اما با چه کیفیتی و در چه شرایط ایده آلی؟!

بدون داشتن حداقلهایی در تعداد پیکسلهای تصویر یک ناحیه یا هدف در صحنه،قطعا نمی توان تصویر خوبی داشت، اما داشتن میزان بسیار زیاد پیکسل در تصویر هم تضمینگر تصاویر عالی نخواهد بود.


مقابله جمعی با سواستفاده شرکت های تکنولوژیک


در کتاب عصر عدم قطعیت، که در سال 1977 منتشر شده است، نویسنده جان کنت گالبرایت می نویسد: “همه رهبران بزرگ تاریخ یک ویژگی مشترک داشته اند: تمایل به مقابله بدون چون و چرا با اضطراب اصلی مردم در زمان های مشخص. این اصل ، و نه چیزهای دیگر ، جوهره رهبری است. ”

چهار دهه از تاریخ انتشار این کتاب می گذرد و ما امروز با هیچ اطمینان دیگری روبرو نیستیم؛ سطح اضطراب زیاد است و اخبار جعلی بخشی از فرهنگ رسانه های جمعی و خوراک روزانه ما شده است. با توجه به این نکته سوال اصلی این است که رهبران امنیت و فناوری برای رفع ترس، محافظت و اطمینان بخشی به مردم چه کاری می توانند انجام دهند؟ نقش مردم برای تغییر مسیر آینده تحولات تکنولوژیک در جهت منافع جمعی چیست؟

همه گیر COVID-19 بزرگترین شتاب دهنده تحول دیجیتال است که من تاکنون دیده ام. ما مجبور شده ایم در دنیایی زنده بمانیم که تنها گزینه برای ادامه حیات توسعه فضای دیجیتال بود. راه حل های دیجیتال ما را به یکدیگر متصل کرده است، ما را قادر به کار می کند فعالیت های خود را ادامه دهیم و خیابان ها و خانواده های ما را ایمن نگه می دارد. حتی این فضا به دانشمندان کمک می کند تا یک واکسن موثر برای مقابله با این بیماری در یک بازه زمانی بی سابقه تولید کنند. اکنون وقتی به سمت بعدی جدید می نگریم، در حال ورود به دوره ای جدید برای تفکر خلاق و ??مدل های نوآورانه کسب و کار هستیم. با این حال ، اولین و مهمترین فکر جمعی ما در این زمینه باید بر فناوری ها و مسئولیت های متقابل با این فناوری های جدید متمرکز باشد. این فناوری های می تواند همزمان که پیشرفت در جوامع ما ایجاد می کند، از سوی دیگر ما را به برده های شرکت های غول تکنولوژی نیز تبدیل کند!

کاهش اعتماد عمومی

اشتباه نکنید، دنیای امروز اگر چه مملو از تکنولوژی های جدید شده است اما این به معنای پیشرفت جامعه بشری نیست. مردم کل جهان عمیقا از چشم انداز آینده جهان ناامید شده و اعتماد در میان جوامع ما در کمترین حد خود قرار گرفته است. در سال 2020، تحقیقات مختلف نشان می دهد که کاهش قابل توجهی در اعتماد عمومی به بخش فناوری ایجاد شده است. از هر پنج نفر در جهان امروز ما سه نفر معتقدند که تغییرات تکنولوژیکی خیلی سریع اتفاق می افتد و در نتیجه چنین سرعت تغییراتی میزانی از عدم اطمینان را نیز در میان مردم ترویج می کند. بنابراین کاملا واضح است که اعتماد به فن آوری به میزان قابل توجهی در میان مردم عام کاهش یافته است. بسیاری از این موارد مربوط به سوظن های ایجاد شده توسط فضای مجازی و تکنولوژی های گسترش اخبار متناقض است که نه تنها در مورد اندازه تغییرات تکنولوژیکی بلکه در مورد داده ها و حریم خصوصی نیز صادق است.

استفاده مسئولانه از فناوری

استفاده مسئولانه از فناوری اعتماد نسبت به فناوری های نوین را دوباره در زمانی ایجاد می کند که زندگی ما با آن فناوری ها بتواند ارتباط ذاتی برقرار کند.  اولویت بندی به سازمان ها این فرصت را می دهد تا اعتماد مشتریان و کارمندان را جلب کنند. این موضوعی بسیار فراتر از انطباق و انعطاف پذیری سازمان ها نسب به پذیرش فناوری های جدید  یا روابط عمومی است.

کارمندان شرکت های با اعتماد بالا گزارش می دهند که آنها انرژی بیشتری در محل کار خود دارند ، 50? بهره وری بیشتر و مشاغل بیشتری دارند. همچنین اعتماد دومین عامل مهم خرید در برندها است.به هر حال ما در حال حاضر به دلیل عدم مدیریت درست مسیر فناوری های ایجاد شده در 30 سال گذشته به حدی عدم اطمینان را در جامعه ترویج کرده ایم که هیچ کس به دیگری نمی تواند اعتماد کامل داشته باشد. این موضوع سطح اضطراب عمومی جامعه را افزایش می دهد و به دنبال آن شاهد افزایش بیماری های مختلف در جامعه هم هستیم.

 

بیشتر بخوانید:   هایک ویژن    نصب دوربین مداربسته     تی وی تی   قیمت دوربین مداربسته

بنابراین کاملا واضح است که دولت ها و شرکت های مختلف باید به شکلی موثر مدیریت فناوری ها را به سمت بهبود سلامت جامعه سوق دهند و از سو استفاده شرکت ها از این فضا جلوگیری سریع باید صورت بگیرد.

قانون گذاری و همچنین نظارت بر نحوه استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در شرکت های بزرگ یک موضوع بسیار مهم است و در نتیجه اگر چنین خواست هایی که در میان مردم فراگیر شده است را نتوانیم برآورده کنیم در آینده نزدیک شاهد افزایش نارضایتی ها در کل جوامع دنیا خواهیم بود. این چشم انداز زیاد جذاب نیست و البته ممکن است از دل چنین نارضایتی هایی هیولایی به نام جنگ جهانی سوم را نیز شاهد باشیم.

وجود چنین چارچوب هایی در دسترس بسیار حیاتی است، زیرا فضای دیجیتال در زندگی ما همه گیر شده است و طی سالهای آینده نیز شاهد افزایش این موج های پی در پی تکنولوژی های دیجیتال خواهیم بود.

ما عادت کرده ایم از کنفرانس ویدیویی برای برگزاری جلسات ، ANPR (تشخیص خودکار شماره پلاک) برای ردیابی استفاده از وسایل نقلیه در شهرهایمان و نقض نقاط ضعف اقدامات ویروس کرونا ، و شمارنده های اشغال برای کمک به فاصله اجتماعی استفاده کنیم. به ویژه رشد نظارت تصویری و تجزیه و تحلیل ، نگرانی های مربوط به نقض حریم خصوصی و امنیت داده های ویدیویی را برجسته می کند.

اولین راهکاربرای مقابله با سواستفاده شرکت ها از تکنولوژی بر علیه عموم مردم، توصیه های اخلاقی به رهبران و تولیدکنندگان و توسعه دهندگان این تکنولوژی هاست تا آنها را مجاب کنیم در جهت ارتقای جامعه جهانی این فناوری ها را توسعه دهند نه آنکه از این فناوری های برای منافع گروهی خاص سواستفاده کنند. اما آیا تنها به تذکرات اخلاقی می توانیم اکتفا کنیم؟

همزمان با انقلاب تکنولوژی نیاز به یک انقلاب اجتماعی داریم

تجربیات ما در مقابل غول های تکنولوژی دنیا مانند فیسبوک، آمازون و گوگل و … نشان می دهند که این شرکت ها می توانند در امور سیاسی کشورها مداخله گری و تخریب گسترده ای ایجاد کنند. دولت های قدرتمند نیز در جهت منافع خود از این شرکت ها در جهت رسیدن به منافع اقتصادی خود در دیگر کشورها سواستفاده می کنند. این موضوع در جریان انتخابات سال 2016 آمریکا به شدت برجسته شد و همه دنیا شاهد یک رسوایی در سو استفاده از دیتاهای دیجیتال مردم آمریکا توسط شرکت فیسبوک در جهت منافع سیاسی طیفی خاص بودند. از آن زمان تا امروز نزدیک به 4 سال می گذرد و گزارشات سواستفاده از تکنولوژی از سوی شرکت ها و دولت ها در حال گسترش است.

بنابراین صرف تاکید کردن به امر اخلاقیات نمی تواند مانعی در مقابل شرکت ها و رهبران تکنولوژی دنیا برای عدم سواستفاده از قدرت آنها در دنیای دیجیتال شود. ما نیاز به یک نظارت جمعی و ایجاد پلتفرم های جایگزین داریم که بجای آنکه در دستان اشخاص و دولت ها متمرکز شده باشد، مدیریت آن توسط مردم کل دنیا انجام شود. تکنولوژی هایی مانند بلاک چین اولین تلاش ها در این راستا است و انتظار می رود که در دهه سوم قرن 21 شاهد گسترش چنین تکنولوژی هایی بیش از گذشته باشیم.

توسعه همکاری ها برای توزیع برابر فناوری های جدید

همچنین در صنعت گسترده تر ، با دولت و به طور کلی جامعه ، همکاری بیشتری لازم است. تا زمانی که همه شهروندان به ابزار انعکاس و بازخورد استفاده از دیجیتال (و داده های آنها) مجهز نباشند ، قدرت به سمت خودکامگی بسیار نزدیک خواهد شد. استفاده از فناوری توسط شرکت های چند ملیتی تعیین می شود که در نتیجه بیشترین سود را خواهند برد. عدم تعادل جهانی بیشتر گسترش خواهد یافت و این موضوع می تواند به تخریب کل تمدن بشری نیز منتهی شود.

ما باید بیاموزیم که تکنولوژی را در جهت منافع کل جامعه جهانی به کار گیریم در غیر این صورت بار دیگر شاهد شکست تمدن بشری به مانند تمدن های شکست خورده مانند تمدن مصر، ماوراالنهر و یونان در هزاران سال قبل خواهیم بود.

پیام من به همه رهبران امروز این است: همانطور که به دهه آینده نگاه می کنید و تحول دیجیتال شما سرعت بیشتری پیدا می کند ، مطمئن شوید که هر تصمیم شما در جهت منافع جمعی قرار گیرد.  سعی کنید این مسیر را به تنهایی طی نکنید، مشاغل ، دولت و دیگران باید با هم همکاری کنند تا از فناوری برابر در جامعه استفاده شود تا به نفع همه باشد.

اما از آنجا که مطمئن هستم که رهبران این شرکت ها در جهت منافع جمعی حرکت نخواهند کرد، پیام خود را به مردم عادی باید ارائه کرد. آماده تحولات اجتماعی برای نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت ها و دولت های خود شوید در غیر این صورت به برده های آینده سیستم های دیجیتال تبدیل خواهید شد!

اپلیکیشن و کاربردهای آن


شما  از برنامه هایی که در موبایل خود دارید و به صورت روزمره خیلی از کارهای خود را از طریق امکانات این برنامه ها انجام میدهید. که به این این برنامه های موجود در گوشی شما اپلیکیشن گفته میشود که این روز ها زیاد شنیده میشود.در این مقاله ما مفهوم اپلیکیشن را برای شما به طور واضح توضیح داده و انواع آن را به شما معرفی خواهیم کرد. 

اپلیکیشن از دیدگاه Techopedia

وب سایت معتبر تچوپدیا، دیکشنری مرجع اصطلاحات دنیای تکنولوژی، اپلیکیشن را اینگونه تعریف می کند:

“اپلیکیشن موبایل که عمدتا با نام app از آن یاد می شود، نوعی نرم افزار کاربردی است که برای اجرا روی دستگاه های موبایل طراحی شده است. عمده اپلیکیشن های گوشی خدماتی مشابه کامپیوترها ارائه می دهند (مثل پخش ویدیو). اپ ها معمولا نرم افزارهای کم حجم و با عملکرد محدود هستند، بعنوان مثال یک اپلیکیشن برای پخش ویدیو یا اپلیکیشنی که فقط دانلودهای شما را مدیریت می کند و به همین دلیل هم بسیار با سیستم های کامپیوتری یکپارچه متفاوت اند.”

معنی اپلیکیشن در لغت نامه:

به معنی کارافزار، نرم افزار کاربردی،برنامه کامپیوتری که برای کاربری در گوشی های هوشمند تلفن همراه کاربرد دارد اپلیکیشن” یا به اختصار App بیشتر از لغت “نرم افزار” جا افتاده است و این لغت دقیقاً همان معنی “نرم افزار کاربردی” می دهد.

اگر بخواهیم واژه اپلیکیشن را به طور کلی برای شما معنا کنیم باید بگوییم تمام نرم افزارهایی که به طور روزانه از آنها استفاده میکنیم به جزء نرم‌افزارهای سیستم مانند سیستم عامل و یا زبان‌های برنامه نویسی، را شامل می شود.
گوشی های همراه، تبلت و آیپدها نیز همانند سیستم های کامپیوتری نرم افزارها و برنامه های متعدد و مختلفی دارند که به آنها اپلیکیشن گفته میشود که همان معنا را میدهد و به اختصار به آن App گفته می شود.

 

اپلیکیشن ها برای سیستمهای های اندروید و IOS ساخته شده اند که با وجود پیشرفهای روزانه و آپدیت کردن آنها، امکانات آنها افزایش یافته و شما را بهتر یاری خواهند داد. با این وجود توسعه دهندگان اپلیکیشنها این هدفه را دنبال می کنند که یک اپلیکیشن را طوری طراحی کنند که برای انواع سیستم عامل ها و دستگاههای مختلف دیجیتال کاربردی باشد.. مانند اپلیکیشن کروم که بعنوان مرورگر اینترنت برای دستگاههای pc و تبلت و موبایل قابل استفاده و قابل اجراست.

امروزه اپلیکیشن ها تنوع بسیار زیادی دارند بسته به اینکه کاربر چه نیازی دارد میتواند آن را دانلود و از آن استفاده کند و با آن نیاز خود را پاسخ دهد.در نظر داشته باشیم که صرفا محدود به موبایل ­ها و تبلت­ ها نمیشوند. برای مثال اپلیکیشن هایی برای لوازم منزل مانند یخچال و لباس­شوئی و ظرف­شوئی و … بصورت خاص خود طراحی شده است.یا اپلیکیشن هایی برای کنترل رفت آمدهای منزل و دفتر کار، یا تنظیم خودکار نور و دمای محیط طراحی شده اند. مثال جالب دیگر طراحی اپلیکیشنی توسط شرکت اپل است ، تحت عنوان iBaby که در بالای تخت نوزاد نصب شده و حرکات کودک را تحت نظر می­گیرد؛ با بیدار شدن او به مادر اطلاع می­دهد و بنابر تشخیص و تنظیم آن ،میتواند موسیقی پخش ­کند و یا امکان صحبت والدین با فرزند را بوجود آورد.

کاربران آن دسته از محصولات شرکت اپل که مجهز به سیستم عامل iOS هستند، می‌توانند از سرویس App Store شرکت اپل برای دانلود اپلیکیشن برروی دستگاه خود استفاده کنند. در App Store اپل چند صد هزار اپلیکیشن برای آی‌پد، آی‌فون و آی‌پاد تاچ وجود دارد.

شهرنت شبکه اجتماعی خرید و فروش کالا و خدمات. شهرنت فروشگاهی به وسعت شهر شماست. 

اپلیکیشن های موبایل ارتباط مستقیم با پردازنده‎های سیستم عامل گوشی همراه دارند و مستقیماً درخواست‎های کاربران را انجام می‌دهند.

اپلیکیشن چیست؟

1- اپلیکیشن اندروید چیست؟

سیستم عامل اندروید

android

 

سیستم عامل اندروید را براساس هسته سیستم عامل لینوکس ساخته اند و مدیریت ایت سیستم عامل همراه با ارتباط با سخت افزار و سرویس های سیستم، امنیت، مدیریت پردازش ها و مدیریت منابع دستگاه موبایل را همان هسته سیستم عامل لینوکس بر عهده دارد و سیستم عامل اندروید فقط همانند یک لایه بین کاربر و سیستم عامل ارتباط برقرار میکند. این سیستمک عامل مخصوص موبایل و گوشی های هوشمند طراحی شده که توسط بیش از 30 کمپانی معروف پشتیبانی می شود. با توجه به اینکه معنی واقعی اندروید باز (Open) است به برنامه نویسان این امکان را میدهد که از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. اندروید امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن اندروید قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند.

اپلیکیشن اندروید

android

یا همان نرم افزار موبایل اندروید ابزاری است که توسط آن کاربر می تواند فعالیت های مورد نیاز خود را بسته به کاربری این اپلیکیشن انجام دهد.

برای دانلود اپلیکیشن موبایل بسته به بستر آن فروشگاه هایی وجود دارد که شما می توانید این ابزارها را از این فروشگاه ها دانلود نمائید. برای دانلود اپلیکیشن اندروید شما می توانید از طریق فروشگاه اپلیکیشن اندروید گوگل یا اصطلاحا Play Store اقدام به دانلود این نرم افزارهای اندروید نمائید. این اپلیکیشن های اندروید ممکن است بسته به نظر سازنده به صورت رایگان و یا به صورت پولی ارائه شوند.

در اپلیکیشن شهرنت شما می توانید با تولید محتوا و به ازای لایک و کامنت های دریافتی خود درآمد مستقیم ریالی داشته باشید.

 

2- اپلیکیشن iOS چیست؟

سیستم عامل iOS

ios

Ios یک سیستم عامل برای موبایل است اولین و تنها نسل سیستم عامل‌ اپل برای دستگاه‌های موبایل و قابل حمل است.توسط شرکت اپل در سال 2007معرفی گردید تا پیش از سال 2010 نیز به نام iPhone OS شناخته می‌شد. آی‌پاد تاچ، آی‌فون و تبلت آی‌پد از این سیستم عامل پشتیبانی میکنند و شرکت اپل مجوز استفاده از این سیستم عامل را در حال حاضر به هیچ شرکت دیگری واگذار نمی‌کند.

اپلیکیشن IOS

اپلیکیشن IOS

اپلیکیشن ios در طراحی خود از چهار لایه استفاده می کند که این لایه شامل :

  • لایه رسانه ها
  • لایه هسته خدمات
  • لایه هسته سیستم عامل
  • لایه لمسی

iOS از نظر معماری و کاربردی شباهت زیادی به سیستم عامل MacOS‌ دارد. در iOS ‌ همانند MacOS از مرورگر سافاری برای مرور وب و از نرم‌افزار آی‌تیونز برای پخش موزیک و مدیریت کتاب‌ها، دفترچه تلفن و اپلکیشن‌ها استفاده می‌شود.کی از موفقیت‌های اپل در ساخت این سیستم عامل، راه‌اندازی فروشگاه اپلیکیشن App Store است.