به نظر شما نام دامنه چقدر اهمیت دارد و چقدر در موفقیت وب سایتتان مرثر است؟ آیا همین که وب سایت باکیفیت و خوبی داشته باشید کافیست و دیگر نام آن مهم نیست؟
باید بگویم که نام دامنه یکی از عوامل کلیدی در موفقیت یا شکست یک وب سایت میباشد. میپرسید چرا؟ به این دلایل:
1. اولین چیزیست که کاربر میبیند: آدرس سایت یا همان URL سایت اولین چیزی است که کاربران آن را میبینند. پس یک نام دامنه خوب و مرتبط میتواند تأثیر خوب و ماندگاری در ذهن کاربر داشته باشد و همینطور برعکس.
2. بر روی سئوی سایتتان تأثیر دارد: دیگر نام دامنه هایی که دقیقاً به نام خودتان یا کسب و کارتان باشند زیاد رایج نیستند در عوض استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با فیلد کاریتان میتواند تدثیر خوبی روی سئوی وب سایتتان داشته باشید.
3. معرف برند شماست: نام دامنه فرصتی برای برندسازی میباشد پس انتخاب نام مناسب برای دامنه میتواند به فرآیند برندسازی و شناخته شدن آن کمک کند.
اینها تنها بخش کوچکی از دلایل اهمیت نام دامنه برای وب سایت هستند. خوب حالا که از اهمیت نام دامنه مطلع شدیم چطور باید نامی مناسب برای آن انتخاب کنیم؟ این چیزی است که دقیقاً در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.
یافتن نام دامنهای که تایپ کردن آن آسان باشد برای موفقیت آنلاین بسیار مهم است. اگر از اصطلاحات عامیانه (u به جای استفاده از you) یا کلماتی با تلفظهای متعدد (مانند express در برابر xpress) استفاده کنید، ممکن است برای مشتریان پیدا کردن سایت شما دشوار شود. در مورد معروفترین وبسایتها در جهان فکر کنید: Google، Twitter، Yahoo، Facebook و ... یک مورد مهم که در بین همه آنها مشترک است آسانی در نوشتن آنهاست. بازدیدکنندگان باید قادر باشند نام دامنه شما را بدون مشکلی تایپ کنند و اگر بازدیدکنندگان بالقوه دامنه شما را اشتباه تایپ کنند، به وبسایت دیگری هدایت می شوند. برای اینکه املای نام دامنه خود را امتحان کنید، به 10 نفر نام دامنه خود را بگویید و از آنها بخواهید که آن را هجی (spell) کنند، اگر بیش از چند نفر در تلاش هستند که آنرا حرف به حرف بگویند بنابراین باید نام دامنه را ساده کنید.
باید قادر باشید که در هنگام صحبت و همچنین نوشتن به آسانی نام دامنه خود را به اشتراک بگذارید. بنابراین باید درک و املای آن برای هر شنوندهای آسان باشد. این امر سبب میشود که بازدیدکنندگان براحتی نام دامنه شما را دهان به دهان به اشتراک بگذارند و برای خود شما به اشتراک گذاری سایتتان با دوستان و مشتریان بالقوه راحت باشد. شما میتوانید از روشی که برای املای نام دامنه گفته شد برای تلفظ آن هم امتحان کنید: به این طریق که نام دامنه خود را بر روی تکهای کاغذ بنویسید و از 10 نفر بخواهید که آن را تلفظ کنند. اگر بیش از چند نفر هستند که تلاش میکنند تا آن را تلفظ کنند بنابراین باید آن را ساده کنید. در اینجا موردی که باید در ذهن داشته باشید این است که شما میخواهید نام دامنهتان براحتی توسط شما و دیگران منتقل شود و تنها راه برای تحقق این امر این است که تا حد ممکن دامنهای که انتخاب کنید 1- نوشتن آن آسان باشد 2- تلفظ آن راحت باشد.
اگر نام دامنه شما بلند و پیچیده باشد ریسک اشتباه تایپ کردن یا اشتباه تلفظ کردن مشتریان را افزایش میدهید. کوتاه و ساده بودن نام دامنه بهترین شیوه است. بر اساس تحقیقات انجام شده در یک مجله کارآفرینان، 5 وبسایت برتر حدود 6 کاراکتر در نام دامنه خود داشتند و وقتی لیست دامنه یک میلیون نام دامنه برتر را مشاهده میکنیم، بین طول نام دامنه و محبوبیت، ارتباط مستقیمی وجود دارد. در اینجا محبوبیت اشاره به میزان ترافیک دریافتی از وب به سمت سایت دارد. در 100 وبسایت برتر بلندترین نام دامنه 17 کاراکتر میباشد. همه این دادهها نشان میدهد که باید نام دامنه خود را مختصر بنویسید.
تبلیغات درون متنی/
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی
کلمات کلیدی نقش مهمی را در یک دامنه ایفا میکنند. سعی کنید از کلمات کلیدی استفاده کنید که کسب و کار و خدمات ارائه شده توسط شما را توصیف میکند. بنابراین باید نام دامنه شامل کلمات کلیدی باشد که افراد در هنگام جستجوی خدمات یا محصولات شما جستجو میکنند. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه خود، به موتورهای جستجو میگویید که وبسایت شما در مورد چیست. این امر به بهبود رتبهبندی شما در موتور جستجو کمک میکند و باعث افزایش ترافیک میشود. استفاده از کلمات کلیدی در دامنه همراه با محتوای باکیفیت و تجربه کاربری خوب، میتواند رتبه بندی شما را در گوگل بالا ببرد. البته یافتن نام دامنه خوب با کلمات کلیدی هدف که قبلا دیگران آن را نگرفته باشند مشکل است. بنابراین باید خلاق باشید و کلمات کلیدی خود را با دیگر واژگان ترکیب کنید تا دامنه مناسب خود را ایجاد کنید.
نام دامنه باید منحصر به فرد باشد تا بتوانید در ذهن خوانندگان خود بمانید. کار هوشمندانهای است که وبسایتهای دیگر در حوزه خود را بررسی کنید و ببینید چه نامهای دامنهای دیگران دارند تا از نامهای تجاری دیگران استفاده نکنید. همچنین باید نام دامنهای را انتخاب کنید که تناسب بیشتری با برندتان داشته باشد. نامهای دامنه متناسب با برند منحصر به فرد، جذاب و بخاطر سپاری آنها راحت میباشد.
نامهای متناسب با برند و همراه با خلاقیت بهتر از نامهای عمومی است. به یاد داشته باشید که نام دامنه شما شیوهای است که بازدیدکنندگان شما را پیدا خواهند کرد، شما را به یاد میآورند و با استفاده از آن شرکت خود را در اینترنت به اشتراک میگذارید؛ این اساس برند شماست. تفاوت اصلی بین یک نام دامنه با قابلیت برند شدن و عمومی این است که: نام دامنه با قابلیت برند شدن منحصر به فرد است و از سایر رقبا برجسته میباشد. در حالیکه یک نام دامنه عمومی پر از کلمات کلیدی و به خاطر سپاری آن سخت است. نحوه چگونگی پیدا کردن یک نام دامنه با قابلیت برند شدن در ادامه بیان شده است:
اگر کسب و کار شما محلی است، شهر یا کشور خود را در نام دامنه لحاظ کنید تا پیدا کردن و به یاد آوردن آن برای مشتریان محلی آسان شود.
اعداد و خط فاصله اغلب اشتباه گرفته میشوند؛ افرادی که آدرس وبسایت شما را میشوند نمیدانند که به عنوان مثال شما عدد 5 را به صورت عددی نوشتهاید یا حروف و یا خط فاصله را فراموش میکنند و یا جای آن را اشتباه میگذارند. همانطور که گفته شد نام دامنه باید تلفظ و املای آن اسان باشد؛ بنابراین اعداد و خط فاصله میتواند هر دو این موارد را سخت کند.
میلیونها نام دامنه ثبت شده وجود دارد، بنابراین داشتن نام دامنه جذاب و به یاد ماندنی ضروری است. هنگامی که نام دامنه خود را انتخاب میکنید آن را با دوستان نزدیک خود به اشتراک بگذارید تا بیبنید جذاب است و اینکه چه حسی را به دیگران منتقل میکند.
مطمئن شوید نامی که انتخاب کردید علامت تجاری نیست، انحصاری (کپی رایت) یا توسط شرکتهای دیگر استفاده نشده باشد. فراموش نکنید ارزش احتمالی دامنه خود را بررسی کنید. قبل از اینکه با یک نام دامنه خاص فعالیت خود را شروع کنید، بررسی کنید که آیا نام دامنه بر روی سایتهای شبکه اجتماعی در دسترس است، همچنین آیا علامت تجاری قبلا برای این نام ثبت شده است. همچنین هیچکس نمیخواهد مشتریان بالقوه برای یافتن کسب و کارش در فضای اینترنت دچار مشکل شوند. از این رو باید نام کسب و کار خود را طوری انتخاب کنید که یافتن آن در شبکههای اجتماعی به دلیل یک املای سخت مشکل نباشد. این امر منجر میشود بازدیدکنندگان، طرفداران و مشتریان شما را در وب آسانتر بیابند و برای جلوگیری از مسائل قانونی، باید از نامهایی که قبلا علائم تجاری شدهاند دوری کنید. بنابراین، چگونه میتوان به سرعت شبکه های اجتماعی و علامت های تجاری را برای نام دامنه بالقوه خود بررسی کرد؟ با ابزاری به نام Knowem بسیار آسان است. نام دامنه بالقوه خود را در آنجا جستجو کنید و به شما نشان خواهد داد اگر نام دامنه انتخابی شما در بالای 25 شبکه اجتماعی محبوب در دسترس باشد و هر علامت تجاری برای آن نام قبلا ثبت شده باشد را نشان خواهد داد.
پسوندها مانند com. یا net. در انتهای آدرسهای وب میآیند. اینها میتوانند استفاده خاصی داشته باشند بنابراین مطمئن شوید پسوندی را که انتخاب میکنید برای کسب و کار شما متناسب باشد. پسوند دامنه com. محبوبترین و شناخته شده ترین پسوند است و همچنین بسیاری از کاربران به خصوص کسانی که آشنایی زیادی با اینترنت ندارند به طور اتوماتیک، com. را در انتهای هر دامنه بدون فکر کردن درباره آن تایپ میکنند. همچنین بیشتر صفحه کلیدهای تلفن هوشمند دارای دکمه com. میباشند. بنابراین بهتر است نام دامنه انتخابی خود را در صورت آزاد بودن با پسوند com. ثبت کنید.
گروهی از دامنههای سطح بالای جدید مانند .photography، .nyc و .guru فرصت خوبی را برای ثبت نامهای دامنه کوتاه و مرتبط فراهم میکنند. در ادامه دیگر پسوندهای سطح بالا ذکر شده و اینکه هر کدام در کجا استفاده میشوند:
برای حفاظت از برند خود، باید پسوندهای مختلف دامنه و همچنین نسخههایی که باعث غلظ نوشتاری دامنه شما میشود را خریداری کنید. این امر باعث جلوگیری از ثبت نسخههای دیگر از دامنه شما توسط رقبا میشود و مطمئن میشوید که مشتریانتان به طور مستقیم به وبسایت شما هدایت شده حتی اگر اشتباه تایپ کنند.
نامهای دامنه به سرعت به فروش میرسند، خوشبختانه آنها ارزان هستند. بنابراین نام دامنه مورد علاقه خود را در اسرع وقت ثبت کنید. اگر مشکل یافتن نام دامنه آزاد وجود دارد، ثبت کنندههای دامنه مانند GoDaddy نامهای جایگزین را در هنگام انتخاب دامنه پیشنهاد خواهند داد تا به شما کمک کند نام دامنه مناسب را پیدا کنید.
تبلیغات میان متنی
تبلیغات گوگل جست و جو و همچنین سئو و بهینه سازی سایت از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است.
تبلیغات میان متنی
برای دامنه مورد نظر سایت خودم مجبور شدم با چند نفر مشورت کنم. چکیده این بحث ها فکر کنم برای شما نیز جالب باشد.
نام دامنه هایی که قابلیت برندسازی دارند همیشه بهتر از دامنه های عمومی و رایج هستند. فراموش نکنید: نام دامنه شما چیزیست که کاربر میبیند، به ذهن میسپارد و در بازدیدهای بعدی از طریق آن وارد سایت شما میشود.
تفاوت اصلی بین اسامی قابل برندسازی و اسامی عمومی:
نام دامنه قابل برندسازی یک نام منحصر به فرد است که در بین رقیبان متمایز میباشد در حالی که نام دامنه عمومی یک نام رایج و همگانی است که فقط تعداد زیادی کلمه کلیدی در آن قرار داده شده اند و خصوصیت متمایزی ندارد و به همین دلیل در ذهن نمی ماند.
مثلاً شما تفاوت زیادی بین Healthinsurance.net ، Newhealthinsurance.com و یا Healthinsurancesort.com میبینید و آیا این دامنه ها در ذهن شما میمانند؟ مطمئناً جواب اکثرتان خیر میباشد زیرا این دامنه ها تفاوت و تمایز خاصی با یکدیگر ندارند. منظور از نام های عمومی و رایج همین نوع هستند.
ولی سایت هایی مثل Pintrest.com به دلیل نام دامنه متمایز و خلاقانه شان همواره در ذهن میمانند زیرا در عین رساندن مفهوم، بسیار مبتکرانه هستند.
حالا چطور یک نام دامنه قابل برندسازی ایجاد کنیم؟
1. کلمات جدید بسازید: میتوانید کلمات جدید و مختص به خود بسازید مثل کاری که سایت های گوگل، بینگ و یاهو کرده اند.
2. از کلمات موجود استفاده کنید: میتوانید از فرهنگ لغت برای پیدا کردن کلمات جالب مرتبط با کارتان استفاده کنید.
3. استفاده از ابزار ایجاد نام دامنه: این ابزار به شما کمک میکنند تا از طریق ایده ها و کلمات کلیدی اولیه ای که ارائه میکنید، نام دامنه ای با قابلیت برندسازی و منحصر به فرد ایجاد نمایید. (در همین مقاله به برخی از بهترین ابزارها در این زمینه اشاره خواهیم کرد.)
به طور کلی طول نام دامنه بهتراست کوتاه باشد. تحقیقات نشان داده است که 5 سایت برتر در جهان دارای نام دامنه تقریباً به طول 6 کاراکتر میباشند. و هر چه که در لیست سایت های برتر پیش میروید میبینید که ارتباط مستقیمی بین طول نام دامنه و میزان محبوبیت آن وجود دارد. (منظور از محبوبیت در اینجا یعنی میزان ترافیکی که هر سایت دریافت میکند.)
و در بین 100 سایت برتر طولانی ترین نام دامنه شامل 17 کاراکتر میباشد. تمام این اطلاعات تأیید میکنند که بهتر است نام دامنه خود را کوتاه و مختصر انتخاب نمایید.
سعی کنید طول نام دامنه تان بین 6 تا 17 کاراکتر باشد. البته ممکن است نام دامنه های کوتاه قبلاً توسط دیگران خریداری شده باشند پس سعی کنید تا حد ممکن نام دامنه کوتاه باشد و در عین حال قابل برندسازی.
مثلاً اگر به سایت خود ما هم نگاه کنید: webone.co
نام دامنه ما تنها شامل 6 کاراکتر میباشد و در عین مرتبط بودن با فیلد کاری قابل برندسازی هم هست.
به برخی از سایت های معروف در دنیا فکر کنید. کدام سایت ها به ذهنتان میرسند؟
گوگل، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، یاهو، سی ان ان و ...
ویژگی مشترکی که نام دامنه آن ها دارد، سهولت در نوشتن آن ها میباشد.
کاربرانتان باید بتوانند نام دامنه شما را به راحتی تایپ کرده و بنویسند. اگر اکثر کاربران برای نوشتن نام دامنه همیشه مشکل داشته باشند به این معنی است که نام دامنه شما پیچیده بوده و استاندارد نیست. مسلماً هیچ وقت دوست ندارید خود را به خاطر مشکل بودن نام دامنه و اشتباهات تایپی از دست دهید.
به سادگی میتوانید این مسئله را تست کنید:
به 10 نفر نام دامنه خود را بگویید و از آن ها بخواهید که آن را یاداشت کنند، اگر اکثریت آن ها در درست نوشتن آن مشکل داشته باشند بنابراین بهتر است که نام دامنه خود را تغییر داده و ساده تر نمایید.
همانقدر که نوشتن نام دامنه باید آسان باشد تلفظ آن هم باید راحت باشد. راحتی تلفظ باعث میشود که کاربران بتوانند سایت شما را راحتتر از طریق محاوره به یکدیگر معرفی کنند و همچنین برای شما هم در معرفی سایتتان به مشتری و دوستانتان بهتر و راحتتر است.
این ویژگی را هم درست مانند ویژگی قبلی میتوانید تست کنید:
نام دامنه خود را روی کاغذی بنویسید و از 10 نفر بخواهید که آن را تلفظ کنند. اگر اکثریت آن ها در تلفظ مشکل داشتند بهتر است که نام آن را ساده تر نمایید.
این نکته را همیشه به یاد داشته باشید: شما میخواهید که نام دامنه تان در ذهن کاربر بماند و کاربر بتواند به ارحتی آن را به دیگران هم منتقل کند و این مسئله زمانی ممکن است که 1) نام دامنه راحت نوشته شود و 2) نام دامنه راحت خوانده شود.
همانطور که در مورد قبل گفتیم نام دامنه باید هم از نظر نوشتن و هم خواندن ساده و راحت باشد و وجود اعداد و خط فاصله در آن دقیقاً همین ویژگی ها را نقض میکند.
مثلاً فرض کنید نام دامنه تان 20setare باشد، هر بار که نام دامنه را به کسی بگویید مجبور هستید که تأکید کنید 20 به عدد میباشد نه حروف و همین کار شما را سخت میکند.
پس تا حد امکان تنها از حروف استفاده کنید.
وجود کلمات کلیدی در نام دامنه به بهبود سئوی سایت کمک میکند ولی این کار باید با دقت انجام شود. ایجاد نام دامنه ای که پر از کلمات کلیدی باشد که به طور نامناسبی کنار هم قرار گرفته اند اصلاً کار خوبی نیست.
اگر میخواهید از کلمات کلیدی استفاده کنید آن را در ابتدای نام دامنه قرار دهید. چون در این حالت بیشترین تأثیر را بر روی رتبه سایت و رنکینگ آن خواهند داشت.
برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان مییتوانید از ابزار Google Keyword Planner و یا Keywordtool.io استفاده کنید.
نام دامنه شما چیزیست که تقریباً برای همیشه همراهتان خواهد بود زیرا اگر قصد تغییر نام دامنه را داشته باشید این کار هزینه بر بوده و نیاز به برندسازی و سئوی دوباره خواهد داشت که این کار اصلاً منطقی نیست.
پس در زمان انتخاب نام دامنه آینده نگر باشید و همه جوانب را در نظر بگیرید چون در غیر این صورت تغییر آن آسان نخواهد بود.
مثلاً اگر در زمینه بهینه سازی سایت فعالیت میکنید و احتمال میدهید در آینده کسب و کارتان گسترش پیدا میکند و وارد کار طراحی سایت و تبلیغات هم خواهید شد، نام دامنه خود را هم متناسب با این اهداف اینها انتخاب کنید.
پس در زمان انتخاب نام دامنه برای وب سایت، اهداف بلندمدت و چشم انداز کسب و کارتان در آینده را در نظر بگیرید.
قبل از انتخاب یک اسم حتماً آن را در شبکه های اجتماعی چک کنید تا ببینید برندی به این اسم هست یا نه.
برای برندسازی بهتر است که نام دامنه و اکانت هایتان در شبکه های اجتماعی یکسان باشد. این کار باعث میشود تا کاربران و مشتریانتان شما را راحتتر در شبکه های اجتماعی پیدا کنند.
و برای جلوگیری از مشکلات و مسائل قانونی باید از به کار بردن نام هایی که نشان تجاری دارند خودداری نمایید.
خوب حالا سؤال اینجاست که چطور میتوانید به سرعت نام دامنه مورد نظرتان در شبکه های اجتماعی و نشان های تجاری چک کنید؟
این کار با استفاده از ابزرای به نام Knowem به راحتی قابل انجام است. نام مورد نظر خود را در این ابزار جستجو کنید تا ببینید در کدام شبکه های اجتماعی قابل استفاده میباشد و همچنین نشان تجاری با این اسم ثبت شده است یا خیر.
منظور از پسوند دامنه همان ir ، com و ... میباشد. باید سعی کنید پسوند مناسبی برای دامنه خود انتخاب نمایید. البته در نظر داشته باشید که هنوز هم com. بهترین نوع پسوند برای دامنه میباشد.
آمار نشان داده است که 75% دامنه ها com. هستند و net. در رتبه دوم قرار دارد.
چرا com. بهتر است؟ زیرا گوش اکثر کاربران با این پسوند آشنا بوده و بسیار رایج و پرکاربرد میباشد.
البته که سایت های موفق بسیاری با پسوند .net و .org وجود دارند ولی برای تضمین موفقیت همیشه .com انتخاب بهتری است.
توصیه ما: سعی کنید پسوند .com را برای نام دامنه تان انتخاب کنید. اگر نام مورد نظر با این پسوند موجود نبود، net. یا org. را امتحان کنید. اگر اینها هم موجود نبودند سعی کنید نام دامنه تان را کمی تغییر دهید و دوباره امتحان کنید. همچنین اکیداً از پسوندهای عجیب و غریب مثل club ، .space. و مانند اینها خودداری کنید.
تبلیغات میان متنی/
درب شیشه ای یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنید. درب شیشه ای اتوماتیک قائم الکترونیک/
تبلیغات میان متنی
برای اینکه به ایده های بیشتری برای انتخاب نام دامنه برسید میتوانید از ابزار ایجاد نام دامنه استفاده کنید. به این ترتیب میتوانید با وارد کردن نام مورد نظر خود پیشنهادات و ایده های متفاوتی دریافت کنید.
برخی از ابزارهای رایج در این زمینه عبارتند از:
1. Wordoid : در این ابزار میتوانید کلمه مورد نظر خود را جستجو کنید و حتی میتوانید تعداد کاراکتر، میزان کیفیت و زبان آن را هم انتخاب کنید سپس لیستی از عبارات ترکیبی به همراه آن کلمه دریافت میکنید.
2. Lean Domain Search : این ابزار کلمه شما را اب کلمات کیلیدی دیگر ترکیب میکند و لیستی از دامنه های آزاد را ارئه میکند.
3. DomainHole : با این ابزار میتوانید نام های مورد نظر خود را جستجو کنید، دامنه های منقضی شده را ببینید و نام های جدید ایجاد نمایید.
4. Netafraz : این سایت هم نمونه فارسی ابزارهای ایجاد نام دامنه میباشد که با جستجوی کلمه مورد نظر پیشنهادهای جایگزین هم ارائه میکند.